Vraag: hoe regel ik feestjes?

Ik ben me aan het orienteren op freelance organiseer-werk. Hiermee bedoel ik het volgende. Ik organiseer feestjes, partijen, vergaderingen enzovoorts voor bedrijven en particulieren. Ik zorg hier dan voor het bespreken van ruimtes, mensen, materialen, vervoer en nog veel meer. Nu wil ik weten wat belastingtechnisch gezien de beste constructie is. Hoewel ik bemiddel en de mensen, goederen en ruimtes zal betalen uit het geld dat een opdrachtgever weer aan mij geeft, ben ik van mening dat de free-lancers in opdracht werken van een opdrachtgever en dus niet in opdracht van mij. Nu las ik op uw website een stukje over free-lance werk dat het aantrekkelijk zou zijn om een uitzendbureau in te schakelen voor de administratie van loonbelasting en sociale lasten. Dit is niet alleen een vraag van mij naar u, maar ook lok ik u uit tot het maken van een voorstel, ik ben wel goed in het organiseren e.d. maar ik profiteer toch ook graag van de kennis van anderen. Daar is ook dit hele plan op gebasseerd, het samenstellen van een professioneel team, zodat bedrijven en particulieren een top service krijgen!

W.M. te N.

Dat wordt een leuk bedrijf, zoals u het beschrijft. Vroeger lieten bedrijven hun evenementen meestal organiseren door een secretaresse. Maar in onze samenleving raken wij steeds meer verwend. Spektakel moet het tegenwoordig zijn: actie, muziek en goed eten. Zelfs in de pauze van een serieuze vergadering willen wij vertier. Daarom wordt de organisatie steeds vaker uitbesteed aan specialisten zoals u. Omdat u voortdurend samenwerkt met stoelenverhuurders, musici en koks, heeft u voortdurend een adequate adreslijst. Maar ik kan mij voorstellen dat u geen boekhouder bent; zoekt u er een, dan breng ik graag een offerte uit.

Uw beschrijving past perfect op de definitie van een zelfstandig ondernemer. Fiscaal zeer lucratief, mits u meer dan 1.225 uur per jaar binnen uw onderneming werkt.

Freelancers vormen een probleem

Uw freelancers vormen wel een latent probleem. Sturen zij hun rekening aan u en factureert u aan de opdrachtgever? Het GAK ziet u verplicht als tussenpersoon en u bent vrijwel altijd verplicht de freelancers fiscaal te behandelen als werknemer. Doet u dat niet, dan betaalt u achteraf de sociale lasten uit eigen portemonnee. Dat kan de bedoeling niet zijn.

Wilt u de zelfstandigheid van uw freelancers respecteren, dan geeft de literatuur u een escape. Uw freelancers kunnen rechtstreeks aan de opdrachtgever factureren. Die zal er blij mee zijn om verrast te worden met twintig verschillende soorten rekeningetjes die allemaal het gevolg blijken te zijn van uw werk. Gelukkig wordt toegelaten dat u die facturen bundelt als bijlage bij uw eigen factuur en aan uw klant vraagt om het totale bedrag op uw rekening bij te schrijven. Uiteindelijk  zorgt u er voor dat iedereen zijn geld krijgt. Administreren wordt uw hoofdtaak in plaats van dat u feesten organiseert, maar het kan. Fiscaal blijft u buiten schot; de verantwoordelijkheid ligt geheel bij uw klant. Juist hier ligt het bezwaar tegen dit zogeheten doorleveren. Het succes van uw bedrijf (en daarmee dat van uw freelancers) wordt bepaald door perfectie. Blijkt ooit tijdens een belastingcontrole bij uw klant dat een van uw freelancers de eigen administratie niet goed op orde had, dan wordt het u aangewreven. Van freelancers is bekend dat ze niet allemaal beschikken over een professionele administratie en dat er regelmatig wat fout gaat in de communicatie met de fiscus. Sneu als het gevolg is dat uw naam verdwijnt uit de adreslijst van uw klant. Zakelijk is doorleveren dus onverantwoord.

Rest u de mogelijkheid om de mensen als werknemer te beschouwen en een loonadministratie te voeren.

Beschermd Ondernemen voor freelancers

Nu kiezen freelancers er vaak bewust voor om geen werknemer te worden bij hun opdrachtgever. Belangrijk deel van de jeu is namelijk de vrijheid om zelf te bepalen of je inkomen wordt geconsumeerd of geïnvesteerd. Vinden uw freelancers onderdak bij Beschermd Ondernemen, dan zijn ze wat betreft keuzes over besteding van het inkomen eigen baas. Uitsluitend voor het deel van hun inkomen dat ze consumeren vallen ze onder de sociale verzekeringen, de administratie is verzorgd en hun opdrachtgevers zijn ingedekt tegen aanspraken door Belastingdienst en GAK.

Gaat het u voor een deel van uw freelancers te ver om ze als beschermd ondernemer te laten werken? U kunt ook zelf een opbrengstplaats openen, waarbij de baten van nacalculaties bij u terecht komen. Uw freelancers zijn dan bij ons in dienst als uitzendkracht. Ten behoeve van calculaties voor opdrachtgevers heeft u als zekerheid een vast tarief per uur; de kosten kunnen achteraf hooguit meevallen. Omdat de nacalculatie van Beschermd Ondernemen gegarandeerd nooit een bijbetaling betekent, is er vrijwel standaard een terugbetaling aan de houder van de opbrengstplaats. Uw eigen boekhouding wordt niet belast met een loonadministratie, omdat u hooguit facturen voor uitzendkrachten hoeft te boeken. Het vereenvoudigt uw boekhouding (uw boekhouder is dus goedkoper) en u krijgt minder vaak belastingcontroles omdat u niet als werkgever geregistreerd staat.

Eigen aan Beschermd Ondernemen is dat de houder van de opbrengstplaats verantwoordelijk is voor werving van opdrachten en dus ook afspraken maakt over tarieven en factuuradressen. Binnen de voorcalculatie is maximaal 50% van de betaalde omzet beschikbaar voor bruto lonen. Wordt de betaalde omzet gebruikt voor dekking van kosten en investeringen, dan rekenen we de administratiekosten (afgezien van enkele jaarlijkse bedragen 5% van de omzet en 10 Euro per verkoopfactuur) meteen af. We streven er naar verkopers en bemiddelaars aan ons te binden, zodat deelnemers aan Beschermd Ondernemen de beschikking krijgen over verkoopkanalen. De keuze om (tegen betaling van een deel van de aangebrachte omzet) gebruik te maken van verkopers ligt natuurlijk bij de deelnemer zelf. Wie zichzelf kan verkopen, hoeft daar geen ander voor te betalen.

Onder bepaalde voorwaarden kunt u overigens op basis van franchise de formule Beschermd Ondernemen exploiteren. Wij verzorgen dan tegen vergoeding van een deel van uw totale omzet de volledige administratie.

© Jeroen van Rossum, 8 februari 2000.