Vraag: belastingen na scheiding van eigen huis wat nog op naam van beiden staat?

Ik ben 2005 gescheiden en ben nog samen met mijn ex-partner eigenaar van een huis. Ik woon nu nog in dit huis en betaal alles, Hypotheek, incl. de gekoppelde verzekering ed. Kan ik deze extra kosten opgeven bij de belasting, zoja hoe?

B. van L. te Bergentheim.

U was gehuwd en tot op de dag van vandaag bent u beiden voor 50% eigenaar. Nog steeds woont u als eigenaar in het huis, en u betaalt de volledige hypotheekrente.

De door u betaalde hypotheekrente mag u aftrekken van uw inkomen. Daar staat tegenover dat u het volledige huurwaardeforfait moet bijtellen - dit verkleint uw aftrekpost.

Formeel is het allemaal wat ingewikkelder. Dat komt door een zogeheten overloopregeling. Die overloopregeling duurt twee jaar, ongetwijfeld in de hoop dat de echtscheiding alsnog wordt teruggedraaid - raad zelf maar uit welke politieke hoek de wind waaide toen de wetgeving geschreven werd. Hoewel ik andere situaties ken, veronderstelt de wetgever dat de partner met het (hoogste) inkomen vertrekt en de ander blijft wonen in de echtelijke woning.

Gedurende die twee jaar mag de vertrokken partner de zelf betaalde hypotheekrente blijven aftrekken, ook al moet 50% van het huurwaardeforfait bijgeteld worden. Als de achtergebleven partner geen vergoeding betaalt voor het wonen in het deel van de woning dat eigendom is van de vertrokken partner, dan mag het bijgetelde huurwaardeforfait elders in de aangifte weer worden afgetrokken als alimentatie. De achtergebleven partner moet die alimentatie weer bijtellen in de eigen aangifte. Kortom: veel geschuif met bedragen die hier worden bijgeteld en daar weer worden afgetrokken. Waar ik nu even mee smokkel is dat ik het (marginale) effect in de aangifte van uw ex op aftrek van ziektekosten en giften negeer.

Per saldo komt het er op neer dat u belasting moet betalen over 100% van het huurwaardeforfait - en u belasting terugkrijgt over de door u zelf betaalde hypotheekrente.

De regeling is zo ingewikkeld om te bereiken dat uw ex gedurende de eerste twee jaar na vertrek nog belasting terugkrijgt over de niet door u betaalde hypotheekrente. Het speelt niet voor u, maar is misschien aardig om te weten.

Duidelijk mag zijn dat de materie complex is. Mijn uitleg is bedoeld om duidelijk te maken dat een reeks omstandigheden relevant is, en om aan te geven op welke bedragen belasting u ongeveer mag rekenen. Uw individuele omstandigheden zijn echter relevant. Als u het echt goed geregeld wilt hebben en u echt wilt weten hoe het zit, kan een betaald adviesgesprek zinvol zijn. Een adviseur is in staat om het verschil tussen uitleg en procedurele regels uit te filteren, en rekening te houden met individuele omstandigheden.
In communicatie met de Belastingdienst weet een professional dit zo te verwoorden dat het voor de Belastingdienst herkenbaar is; voor een particulier is het geen schande als dat niet lukt, maar de consequentie van bezuinigen op professionele begeleiding.

© Jeroen van Rossum, 24 januari 2007.