Winkelier geeft korting via QR code?

Hoe houd ik mijn winkel rendabel? Kan ik ieder artikel in de winkel voorzien van een QR code die verwijst naar de eigen webshop? Je maakt het klanten er makkelijk mee, want nu zoeken ze ook al op internet waar ze jouw artikel goedkoper kunnen krijgen. Bind wel die consument door 10% korting te geven als binnen een uur na bezoek aan de winkel wordt beslist en met iDeal betaald.

Schoenen passen in de winkel

Als kleinzoon van een winkelier blijf ik moeite houden met het idee. Jezelf als consument uitgebreid laten voorlichten in een winkel, daar (schoenen) passen, en al terwijl je de winkel uit loopt op je mobieltje te zoeken naar de goedkoopste internetaanbieder om daar te kopen. Als je vooraf toch al weet dat die winkel duurder is, waarom laat je die mensen er dan voor bloeden dat zij wel de service bieden die je niet krijgt bij de leverancier van jouw keuze?

Steeds meer mensen hebben er geen moeite mee.

Grote aankopen eerder in webshop dan in fysieke winkel

Van het bedrag dat Nederlanders uitgeven in winkels wordt momenteel (2018) 25% uitgegeven in webshops. Over vijf jaar (2023) zal dit 37% tot 44% zijn, voor een volume van 22% van de aankopen. Het bedrag per aankoop in webshops is dus bijna tweeënhalf keer zo hoog als het bedrag per aankoop in een fysieke winkel.

Consumenten verwachten zelf dat ze zich ook in de toekomst uitgebreid zullen laten voorlichten door de mensen die ze daar geen vergoeding voor gunnen. Winkelen in de binnenstad blijft daarmee populair, maar dan zonder gesleep met grote tassen met aankopen.

Duaal canvassen consument

Hoogste tijd dat winkeliers in de tegenaanval gaan. Met een eigen webshop, die het aankoopproces in de winkel ondersteunt.

 

© Jeroen van Rossum, 26 november 2018.

Logo van ENOTEAM Administratiekantoor

De redactie van ESK belicht actuele kwesties. Wij leggen het verband tussen (fiscale) wetgeving en ondernemen, maar een persoonlijke opinie steken wij niet onder stoelen of banken. Als lezer kun je vragen op ons formulier stellen. Wij doen ons best om juiste en accurate informatie te geven, maar zijn niet aansprakelijk voor eventuele fouten of verkeerde interpretaties.

Waarschuwing: wat waar is als het wordt geschreven kan achterhaald raken door ontwikkelingen in wetgeving, techniek en economie. Raadpleeg daarom altijd een professional voordat je grote beslissingen neemt. De kosten om een deskundige in te huren wegen niet op tegen de kosten van een miskleun.

Bronnen: