Autodelen aantrekkelijker dan leaseauto

Autoverhuurder WeGo denkt een slimme oplossing te hebben om fiscale bijtelling voor privégebruik auto te voorkomen[i].

De verhuurder ziet louter voordelen in haar eigen product.

Grootste voordeel van de aangeboden constructie noemt de verhuurder niet: werknemers die maandelijks zelf een factuur krijgen voor hun privégebruik, zullen meer prikkels voelen die auto te laten staan.

Misschien is dat meer een omstandigheid die je beter niet kunt noemen, als je klanten zoekt.

Software

Op een van de vele vakbeurzen kwam ik toevallig WeGo[ii] tegen. Het bedrijf levert eigenlijk niet meer dan software.

De verkoper deed goed zijn best om zijn fiscale kennis over de bühne te brengen, wat hij beter zou kunnen laten. Precies de verkeerde verbanden leggen tussen bijtelling en economische waarde, dat soort dingen. Het maakte het wat moeilijker om de waarde van het product te achterhalen. Uiteindelijk ging ik naar huis met een leuk business model.

Nadeel van de constructie waar WeGo de boer mee op gaat is dat je als werkgever de volledige administratie van leaseauto´s door je boeken hebt lopen. Dat schreeuwt om discussies met de Belastingdienst.

Bijtelling blijft, indien auto eigendom werkgever

Rechtspraak[iii] onderbouwt mijn impulsieve idee dat de door WeGo gepresenteerde oplossing niet werkt tegen bijtelling. Zoals zo vaak gaat de procedure over iemand die zelf directeur is van zijn eigen BV. De Belastingdienst stelde vast dat hij in een jaar meer dan 500 kilometer privé had gereden in de auto die in eigendom van de eigen BV was. Dat was voldoende reden voor de fiscale bijtelling. De rechter vond dat de Belastingdienst mocht negeren dat de werkelijk gereden privé kilometers waren afgerekend. Deze uitspraak van de rechter zal de Belastingdienst beslist gaan gebruiken bij controles loonheffing van gewone werknemers.

Meer aanbieders

Autodelen is een groeiende markt.

Centraal Beheer kocht een paar jaar geleden MyWheels[iv] op, om verzekeringen te kunnen slijten aan particulieren die elkaars auto lenen. Afgezien van de verbruikte brandstof mag je vanaf ongeveer € 30 een dag rondtoeren in de auto van een ander.

Wil je een gegarandeerd goede en redelijk nieuwe auto, ga dan naar een commerciële verhuurder[v]. Vanaf ongeveer € 40 per dag kun je goed terecht. Wil je daar regelmatig gebruik van maken, dan zijn er ook financieel aantrekkelijke abonnementsvormen[vi].

Puur gericht op elektrische auto´s zoekt WeDriveSolar[vii] naar klanten. Vanaf € 89 per maand (eigenlijk € 91,50 als de totale kosten rekent) kun je er een abonnement afsluiten, en als er op een locatie genoeg klanten zijn dan zetten ze er een auto neer. De formule komt er op neer dat iedere klant maandelijks € 9 administratiekosten en € 2,50 parkeerkosten betaalt, per kilometer € 0,18 en een bedrag dat tussen de € 0,21 en € 1,67 per uur.

Mobiliteitsvennootschap

Waarom niet als werkgever een aparte BV opzetten voor beheer van auto´s? Laten we een rekenvoorbeeld beginnen met een auto. Elektrisch, want dat heeft de toekomst.

De eerste vraag is eigenlijk welke actieradius nodig is. De goedkoopste momenteel verkrijgbare elektrische auto´s (vanaf € 22.360[viii]) beloven dat je er 90 km mee kunt rijden voordat hij weer aan de paal moet. Aardig voor ritjes in de stad, maar dat kun je ook per fiets doen. Als je met de auto naar je werk moet wil je er 150 km mee kunnen rijden. Maar willen wij een keer naar familie, dan willen we 350 km kunnen rijden voordat we langs de weg stilstaan. Welke auto´s komen dan in aanmerking?

Renault Zoe R90[ix] belooft bij een koopprijs van € 32.890 (of maandelijks € 633 inclusief BTW, elektriciteit en onderhoud) een actieradius van 180 km op winterse snelwegen. We moeten dus tijdens ons familiebezoek stekkeren.

Hyundai Kona Electric 64[x] belooft bij een koopprijs van € 39.995 (of maandelijks € 754 inclusief BTW, elektriciteit en onderhoud) een actieradius van 390 km op winterse snelwegen, wat ik zie als veelbelovend.

Voor de opgave van maandelijkse kosten geldt een beperking: ze gelden bij jaarlijks maximaal tienduizend kilometer rijden. Dat reken ik even snel om tot € 0,75 tot € 0,90 per kilometer. Ook denk ik dat je een elektrische fiets moet overwegen als je zo weinig rijdt.

Indirecte zeggenschap

Er is een reden om niet als werkgever een eigen mobiliteitsvennootschap op te zetten. Zo vond de rechter[xi] dat een autokostenforfait voor het gehele jaar bijgeteld moest worden, ondanks dat de berijder de auto uitsluitend tijdens een vakantie privé had gebruikt. In dit geval was de berijder zelf geen aandeelhouder van de BV die de auto in eigendom had. Zijn eigen holding had 50% van de aandelen van die BV. Deze indirecte zeggenschap was voldoende band.

Wil je een aparte mobiliteitsvennootschap opzetten, dan moet de band dus losser zijn. Zoek er een betrouwbare partner voor. Die moet er natuurlijk iets aan verdienen. Maar een goede dienstverlener biedt meer waarde dan je anders zelf zou realiseren.

 

© Jeroen van Rossum, 1 mei 2019.

Logo van ENOTEAM Administratiekantoor

De redactie van ESK belicht actuele kwesties. Wij leggen het verband tussen (fiscale) wetgeving en ondernemen, maar een persoonlijke opinie steken wij niet onder stoelen of banken. Als lezer kun je vragen op ons formulier stellen. Wij doen ons best om juiste en accurate informatie te geven, maar zijn niet aansprakelijk voor eventuele fouten of verkeerde interpretaties.

Waarschuwing: wat waar is als het wordt geschreven kan achterhaald raken door ontwikkelingen in wetgeving, techniek en economie. Raadpleeg daarom altijd een professional voordat je grote beslissingen neemt. De kosten om een deskundige in te huren wegen niet op tegen de kosten van een miskleun.

 

Bronnen:

[i] Accountancy Vanmorgen, Autodeelplatform claimt oplossing voor privé rijden zonder bijtelling (21 januari 2019): https://www.accountancyvanmorgen.nl/2019/01/21/autodeelplatform-claimt-oplossing-voor-prive-rijden-zonder-bijtelling/?fbclid=IwAR13v2HPZIA0khfjQgoHDoIP9vQwBaHIzfRT4x_yWVd3xMOTdQGxHTdUIdo

[ii] WeGo software voor autoverhuur: https://wego.nu/car-rental-app/

[iii] Gerechtshof Den Haag, autokostenforfait ondanks huren auto (19 april 2019): https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHDHA:2019:810

[iv] MyWheels, verzekerd auto huren  van particulieren: https://mywheels.nl/

[v] Autorent Vitesse: https://autorentvitesse.nl/tarieven/tarieven-personenautos

[vi] Autorent Vitesse, Call-a-car: https://autorentvitesse.nl/call-a-car

[vii] WeDriveSolar, FAQ hoe vaak: http://www.wedrivesolar.nl/faq.html

[viii] EV-database, vergelijk elektrische auto´s: https://ev-database.nl/vergelijk/goedkoopste-elektrische-auto

[ix] EV-database, Renault Zoe R90: https://ev-database.nl/auto/1150/Renault-Zoe-R90

[x] EV-database: https://ev-database.nl/auto/1126/Hyundai-Kona-Electric-64-kWh

[xi] Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, bijtelling privégebruik auto wegens vakantieritten (19 april 2019): https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHARL:2019:3102