Vraag: welk tarief moet onze VOF bij detachering vragen?

We starten met ons tweeën een detacheringbureau op, als vof. Nu willen we tarieven gaan bepalen. Nou zijn onze kosten vooral onze lonen die we aan ons zelf zullen uitkeren. Ik wil graag kunnen bepalen wat voor winst ik bij een x tarief maak. Gaat nou over de gehele omzet min kosten die omzetbelasting en hoeveel? Hoeveel hou ik over na de belasting om van te leven? Ik hoorde dat de eerste 28.000 belasting vrij zou kunnen zijn waar ligt dat aan? Is er een boek waar dit soort dingen instaan en hoe heet dat boek?

E.A.A. S. te A.

Uit cijfermateriaal dat u mij zond begrijp ik dat er al een tarief bepaald is en dat u vooral wilt weten wat u dan netto resteert. Daar heb ik een berekening van gemaakt. Bij een omzet van 100.000 per vennoot en een heleboel aannames zou u maandelijks elk 4.050 netto te besteden hebben. Die aannames gaan deels over de kostenstructuur en deels over fiscaal relevante omstandigheden. Mijn indruk is dat u niet zonder goede begeleiding aan dit project moet beginnen, omdat u een groot risico loopt binnen afzienbare tijd met grote schulden achter te blijven. Mijn eigen kantoor kan u goede diensten bewijzen, maar er zijn meer goede boekhouders. Van belang is vooral dat u iemand treft die u vertrouwt en die uw vertrouwen ook waard is.

Is er een boek waar alles in staat?

Ja, er zijn veel boeken waar u veel nuttige dingen in kunt lezen. Een van de problemen waar u al snel mee te maken krijgt is dat geen enkel boek alles behandelt. U heeft dus een leuk stapeltje boeken nodig. Ieder boek kost weer geld en tijd om te lezen. Bent u bereid om er een hele studie van te maken of besteedt u uw tijd liever aan uw eigen vakgebied? De ervaring die ik met mijn eigen klanten heb is dat ze hun tijd besteden aan de dingen waar ze al goed in zijn en dat hun inkomen stijgt doordat ze zich een keer per jaar (als de jaarrekening af is) goed laten bijpraten over mogelijkheden en onmogelijkheden. Na een aantal jaren zijn ondernemers veel meer dan in het begin in staat om hun boekhouding zelf te doen, maar kiezen ze bewust voor voortzetting van de steun die ze gewend zijn. En dan nu, om u te laten schrikken, heb ik een duik gedaan in mijn eigen boekenkast.

Aanbevolen voor iedereen die wil begrijpen hoe die boekhouding werkt: Boekhouden geboekstaafd, van Fuchs en Van der Hoeven. De auteurs van deze methode voor HBO wisselen regelmatig; ik heb het boek ook nog in oudere druk met Hoogheid en Fuchs als auteurs. Vermoedelijk is inmiddels Fuchs weer door een opvolger vervangen. Koop dit boek bij De Slegte, want de materie is zo droog dat hij niet achterhaald raakt. Is dit boek te ingewikkeld? Volg eerst een cursus Basiskennis Boekhouden (BKB).

Op gelijk niveau met BKB staat een cursus Ondernemersvaardigheden. In mijn kast: HOV Financiële Administratie (Horeca Ondernemers Vaardigheden), geschreven door Ankersmit en uitgegeven door SVH Uitgeverij (Zoetermeer). Op de binnenhoes van de eerste druk schreef ik in 1995 nog: dit boek is pedagogisch onverantwoord en vaktechnisch fout. Wat ik bedoelde was dat het boek je eerder op het verkeerde been zet dan dat alles haarfijn wordt uitgelegd. Waarschijnlijk is een jongere druk beter. Belangrijker is echter, dat wel veel belangrijke begrippen worden genoemd. Wie dit boek gelezen heeft kan tenminste tijdig begrijpen dat het zinnig is een specialist te raadplegen.

Op het gebied van inkomstenbelasting kan ik Elsevier Belasting Almanak aanbevelen. Neem altijd de jongste uitgave, want de materie veroudert snel. Voor de echte cijferfreaks vormt Fiscaal Memo 1 van Kluwer een welkome aanvulling. Probeer niet om het Fiscaal Memo lezen als een roman, daar is het net te beknopt voor; daarom kan ik u dit boekje van harte afraden.

Hoe bereken ik een goed tarief?

Al eerder in Magazine Esk.NL heb ik aandacht besteed aan de bepaling van een goed tarief. Niets is zo moeilijk. Ter vereenvoudiging wil ik een zekerheid meegeven: er zijn toch te weinig mensen om het werk te klaren. Dus als we niet collectief proberen om onder de marktprijs te duiken, kunnen we allemaal een goede boterham verdienen. Een gezonde calculatie is om te beginnen met de kosten van een uitzendbureau. Bepaal daarom eerst welk bruto maandsalaris normaliter betaald wordt voor de kwaliteiten die je zelf hebt. Gesteld dat iedere werkgever blij is als je daar komt werken voor bruto 4.000 per maand. Bij een veertigurige werkweek betekent dat 23,08 bruto per uur. Netto is dat 2.722 per maand in het handje, voor een alleenstaande. Uitzendbureaus hanteren een opslag van 85% tot 130% boven op het bruto uursalaris om een tarief te berekenen. Een opslag van 100% is normaal, zodat de klant 46,16 per uur betaalt. Detacheringbureaus zijn gewend om met een opslag van 300% te rekenen, zodat het tarief ergens tussen de 90 en 95 komt te liggen. Een oude vuistregel voor uurtarieven van dienstverleners is 2% tot 3% van het bruto maandsalaris. Via deze korte weg kom je op 80 tot 120 uit.

Geheel theoretisch kun je als zelfstandig ondernemer besparen op kosten die een werkgever aan werknemers spendeert. Vergeet het maar: als zelfstandig ondernemer verdien je soms beter omdat je meer eigen risico neemt, maar om dat risico te kunnen dragen moet je wel voortdurend potjes aanleggen. Ook maak je gewoon je kosten, die anders overhead genoemd worden. Is besparen op de administratie wel voordelig? Afgezien van de dure ruzie die je met de Belastingdienst kunt krijgen als het niet goed genoeg gebeurt, verdien je soms in je omzet terug dat iemand anders je wijst op steken die je laat vallen. Soortgelijke kostenafwegingen kun je ook maken voor uitgaven aan computers, printers, briefpapier, advertenties en kantoorruimte.

Die door mij normaal genoemde opslag van 100% bestaat overigens maar voor een klein deel uit winst. Het merendeel gaat op aan vrije dagen, vakantietoeslag en sociale lasten en administratiekosten om aan alle wettelijke eisen te voldoen (doe je dat niet, dan overtreft de extra rekening van de fiscus de bespaarde administratiekosten).

Wat houd ik netto over?

Over omzetbelasting zou ik mij vooral niet druk maken. Dit is geen kostenpost. Genoeg om te weten is dat voor detachering standaard het hoge tarief (momenteel 17,5%) geldt, het op de verkoopfactuur berekend wordt over de gehele omzet en vrijwel integraal afgedragen moet worden aan de fiscus. Volledigheidshalve heb ik het meegenomen in onderstaande berekening, die rekening houdt met tarieven 2000. U schreef mij dat u aan een totale jaaromzet van 200.000 denkt en op 10.000 premies voor verzekeringen per persoon rekent.

Ontvangsten 235.000  
Omzetbelasting, af te dragen aan de Belastingdienst 35.000  
Netto omzet   200.000
Bedrijfskosten:    
verzekeringen 20.000  
boekhouding (vanaf 3.500 kan, indien u aangiften BTW zelf berekent) 6.000  
overige kosten 20.000  
    -46.000
Totale winst   154.000
Winstaandeel vennoot   -77.000
Eigen winstaandeel   77.000
     
Zelfstandigenaftrek 13.110  
Startersaftrek 3.840  
Belastingvrije voet (tariefgroep 2) 8.950  
Aftrekposten 25.900  
Fiscale Oudedags Reserve (opbouw pensioen binnen de eigen onderneming) 9.240  
Belastingvrije posten   -35.140
Belastbare Som   41.860
Inkomstenbelasting   -15.266
Aftrekposten   25.900
Netto inkomen NLG 4.050 per maand exclusief 8% vakantietoeslag (maar geen inkomen tijdens vakanties)   52.494

Die 28.000 belastingvrij waar u over gehoord had lijkt in dit rekenvoorbeeld 35.140 te zijn, maar is feitelijk maximaal 32.046 volgens een berekening waar ik u hier en nu niet mee lastig zal vallen. Toch kan ik het niet genoeg herhalen: DON'T DO THIS AT HOME! Een aardige misrekening kunt u krijgen door dit bedrag gewoon op te maken. De startersaftrek raakt u in ieder geval na drie jaar kwijt en aan de andere genoemde belastingvrije posten kleven vaak bijzondere voorwaarden. U moet zich afvragen of u als leek probleemloos door het moeras van bijtellingen en aftrekposten denkt te waden.

Beschermd Ondernemen

U krijgt beslist te maken met GAK en loonbelasting. Momenteel is ongewis hoe dit voor u als VOF zal uitpakken. Werkt u als eenmanszaak via tussenpersonen, dan is inmiddels al uitgeprocedeerd dat standaard premies aan het GAK afgedragen moeten worden (afhankelijk van de bedrijfstak 50 tot 75 per waarop gewerkt is). De loonbelasting heeft zich inmiddels al bij verschillende partijen aangediend in het voetspoor van het GAK. Als VOF zou u in theorie kunnen ontkomen, behalve als u een VOF heeft met familieleden en of levenspartner. De vraag die het GAK altijd aan uw opdrachtgevers zal voorleggen is hoe vrij u bent het werk zelf te doen of door uw vennoot uit te laten voeren. Het GAK drijft haar zin door middels voortdurend manoeuvreren tussen dode letters uit contracten, aannames en slinks aan opdrachtgever of uitvoerder ontlokte uitspraken. Waar het haar om gaat: er moet premie op tafel komen. Vervelend voor u, want u bent om zakelijke redenen niet gebaat bij discussies tussen uw opdrachtgever en het GAK over uw fictief aan te nemen arbeidsovereenkomst. Levert u uitsluitend aan eindgebruikers, dan speelt de materie iets minder urgent. Toch kunt u ook niet gelukkig worden als u de Handleiding Loonbelasting, premies volksverzekeringen en premies werknemersverzekeringen van Belastingdienst en Lisv er op naslaat.

Wij hebben inmiddels een bestaand uitzendbureau tot gebruiker van de door Enoteam Administraties ontwikkelde formule Beschermd Ondernemen omgebouwd. De bescherming die bedoeld wordt is dat alle aanspraken van GAK en Belastingdienst zijn afgedekt. Uniek ten opzichte van andere uitzendbureaus: u heeft een winstdeling tot het gaatje. Aan de ene kant bent u zelf verantwoordelijk voor werving van klanten en opdrachten, maar aan de andere kant krijgt u ook voortdurend inzage in de boeken en beslist u zelf waar de inkomsten aan besteed worden. Afgezien van enkele marginale kosten (10 Euro per verkoopfactuur) betaalt u 5% van uw omzet voor de administratie en enkele algemene kosten. Al die kosten worden afgerekend in een jaarlijkse nacalculatie, waarin feitelijk uw winstdeling wordt berekend. Netto krijgt u gegarandeerd het bedrag in handen dat hoort bij een bruto salaris van 50% van de voor u door uw klanten betaalde omzet, maar rekenvoorbeelden tonen aan dat u al snel op het dubbele zit.

Het meest aardige van Beschermd Ondernemen is dat u de kans krijgt om in rustig tempo te groeien naar zelfstandigheid. Wij zoeken geen opdrachten voor u (proberen wel u in contact te brengen met verkopers), maar zorgen er voor dat uw administratie nooit een probleem kan opleveren. Maakt u intensief gebruik van de mogelijkheden om u als onderdeel van de toch al betaalde fee in het kader van jaarlijkse resultaatbesprekingen te laten scholen op administratief gebied, dan kunt u binnen een paar jaar helemaal klaar zijn voor het ondernemerschap. Vraag het rustig na bij inmiddels gevestigde ondernemers: juist in die eerste jaren hebben ze de duurste fouten gemaakt. De formule Beschermd Ondernemen probeert u daar voor te behoeden.

© Jeroen van Rossum, 29 februari 2000.