Vraag: hoe snel kan ik na de opstart btw terugkrijgen?

Ik ga een bedrijf opstarten in autotransport, ik krijg een starterkrediet van 24000. Ik moet een bedrijfswagen kopen en die kost 16000 ex btw (helaas geen marge auto) met btw 19040 ik moet ook nog 2050 en 1020 en 1000 betalen aan andere zaken zo als reclame huur garagebox en verzekeringen.

R. B. te Amersfoort.

U moet in totaal 23.110 betalen, waarvan in ieder geval 3.367 BTW. Op verzekeringspremies zit nooit BTW, omdat die wordt afgekocht met 7% assurantiebelasting (waar verzekeraars krampachtig aan vasthouden bij gebrek van kennis over fiscale wetgeving en het economisch perspectief waarin je die moet plaatsen). Als u niet woont in het complex waar de garagebox bij hoort valt die formeel wel onder de omzetbelasting, maar als de verhuurder heel klein is zal de Belastingdienst er geen prioriteit aan geven - en overigens geldt natuurlijk dat velen gezegend zijn met een gebrek aan kennis.

U moet zich bij de Belastingdienst aanmelden als startend ondernemer met een formulier dat ik op http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/opg_start_ondern_eenmansz_vof_cv_of_maatsch_on0242z12pl.pdf vond; de site van de Belastingdienst kennende verandert deze link regelmatig. Als u bij dit formulier een briefje doet waarin u aangeeft dat u bij de start van de onderneming kosten heeft moeten betalen, en er kopietjes bij doet van uw inkoopfacturen, krijgt u de BTW in principe binnen acht weken terug. Die periode heeft de Belastingdienst voor zes weken nodig om een belastingnummer toe te kennen en een aanslag op te leggen, en daarna voor twee weken om uw bankrekeningnummer te verwerken en de betaling te verrichten. Houdt u er echter rekening mee dat de praktijk trager gaat dan de theorie! Het blijft mensenwerk, ook bij de Belastingdienst.

Duidelijk mag zijn dat de materie complex is. Mijn uitleg is bedoeld om duidelijk te maken dat een reeks omstandigheden relevant is, en om aan te geven op welke bedragen belasting u ongeveer mag rekenen. Uw individuele omstandigheden zijn echter relevant. Als u het echt goed geregeld wilt hebben en u echt wilt weten hoe het zit, kan een betaald adviesgesprek zinvol zijn. Een adviseur is in staat om het verschil tussen uitleg en procedurele regels uit te filteren, en rekening te houden met individuele omstandigheden.
In communicatie met de Belastingdienst weet een professional dit zo te verwoorden dat het voor de Belastingdienst herkenbaar is; voor een particulier is het geen schande als dat niet lukt, maar de consequentie van bezuinigen op professionele begeleiding.

© Jeroen van Rossum, 31 augustus 2007.