![]() |
![]() |
![]() |
De rook trekt op, na alle commotie vorige week over de bedragen die we allemaal zouden moeten bijbetalen door een fout van de Belastingdienst.
Ja, wat is het jammer dat de Belastingdienst niet in staat was om alle werkgevers net zo snel nieuwe instructies te geven voor het veranderen van in te houden loonbelasting, als dat de Tweede Kamer er een wetje door kan jassen.
Nog veel aardiger is het volgende tabelletje. Het werd deze week door de Staatssecretaris van Financiën (de baas van de Belastingdienst) gestuurd aan de Tweede Kamer.
Tabel 2. Indicatie bijbetaling IB voor belastingplichtige onder pensioengerechtigde leeftijd en met vakantietoeslag en dertiende maand (bedragen in €).
Inkomen per jaar |
Correctie AHK |
Correctie AK |
Totaal |
10.000 |
0 |
-134 |
-134 |
15.000 |
0 |
-201 |
-201 |
20.000 |
7 |
-128 |
-121 |
25.000 |
70 |
0 |
70 |
30.000 |
84 |
0 |
84 |
35.000 |
98 |
0 |
98 |
40.000 |
112 |
0 |
112 |
45.000 |
126 |
129 |
255 |
50.000 |
140 |
143 |
283 |
56.495 |
159 |
162 |
321 |
60.000 |
98 |
172 |
270 |
70.000 |
0 |
201 |
201 |
80.000 |
0 |
229 |
229 |
90.000 |
0 |
17 |
17 |
Staatje afkomstig uit antwoorden op vragen van Pieter Omtzigt (CDA, Tweede Kamer) over de naheffing bij 5 miljoen Nederlanders.
Iedereen die in kalenderjaar 2014 een bedrag van 20.000 of minder verdiende krijgt geld terug, omdat dit te veel is ingehouden. Na aftrek van ZVW en vakantiegeld bruto 1435 per maand. Het minimumloon was gemiddeld 1490 per maand, een uitkering ongeveer 20% minder.
Bij wie 25.000 of meer (maar niet veel meer dan 90.000) verdiende is te weinig ingehouden. Pech voor al die vrienden die 56.495 verdienden, want die moeten de maximale 321 "terugbetalen". Zo heet zal de soep niet gegeten worden, omdat de meeste mensen met dat inkomen ook grossieren in aftrekposten.
Begrijp ik het nu goed? Al die mensen die op TV zo breed in beeld kwamen om te protesteren, die deden dat meer voor hun eigen portemonnee dan voor de kleine man, de uitkeringsgerechtigde, jou en mij?
Jeroen van Rossum, 11 november 2014.
De redactie van ESK belicht actuele kwesties. Wij leggen het verband tussen (fiscale) wetgeving en ondernemen, maar een persoonlijke opinie steken wij niet onder stoelen of banken. Als lezer kun je vragen op ons formulier stellen. Wij doen ons best om juiste en accurate informatie te geven, maar zijn niet aansprakelijk voor eventuele fouten of verkeerde interpretaties.
Waarschuwing: wat waar is als het wordt geschreven kan achterhaald raken door ontwikkelingen in wetgeving, techniek en economie. Raadpleeg daarom altijd een professional voordat je grote beslissingen neemt. De kosten om een deskundige in te huren wegen niet op tegen de kosten van een miskleun.