Webshops gaan kapot aan retourzendingen

Zelf in de stad een winkeltje openen? Vroeger was dat een hele gok. Doordat in de afgelopen twintig jaren de huren absurd stegen is dat alleen maar erger geworden. En waar vroeger de kosten al snel gedekt werden uit de marge op verkopen, daar zijn de marges tegenwoordig veel magerder. Deels zijn daar culturele oorzaken voor aan te wijzen, maar “de concurrentie van internet” is ook belangrijk. Dus, we gaan allemaal meedoen, met onze eigen webshop.

Er komt veel retour

Winkels hebben steeds vaker te maken met klanten die hun aankoop terug komen brengen, en hun geld terug willen hebben. Dat is vooral vervelend als je de verkochte spullen speciaal hebt moeten bestellen, want jouw leverancier zal ze niet terugnemen. Als rem kun je nog wel zeggen dat je goederen alleen binnen acht dagen na aankoop retour neemt. Alleen materialen die voor je klant zijn aangepast of gemonteerd hoef je niet zomaar terug te nemen. Voor webshops geldt zes weken als minimum periode voor het terugnemen van spullen; niet verwonderlijk dat vaak meer dan 30% retour komt.

Andere kostenstructuur

Als webshop heb je een volstrekt andere kostenstructuur dan in een fysieke winkel. Je kunt flink besparen op huisvesting, want geen enkele klant ziet dat je op een aftands industrieterrein of op je eigen zolderkamer zit. Daar staat tegenover dat software een flinke kostenpost kan zijn. Maar naast dat je software kunt kopen of huren, kun je ook zelf iets aan elkaar knutselen. Gratis zeggen we dan, ook al heb je er al snel enkele weken van je eigen (kennelijk gratis) tijd in moeten steken.

Ook op andere vlakken liggen de kosten van een webshop net even anders dan bij een winkel in de straat.

Kosten betalingsverkeer

In een fysieke winkel kun je aan klanten vragen om contant te betalen. Vaak lukt dat ook nog. Je betalingsverkeer is dan gratis. Tot je geld op de bank nodig hebt, voor betalingen aan Belastingdienst, hypotheek of huur, energiebedrijf, of voor inkopen. De bank laat je tegenwoordig echt bloeden als je met contant geld komt aanzetten. Met een beetje pech blijkt dan bovendien dat een deel van het briefpapier vals is, zodat je echt je geld kwijt bent. Betalen met PIN is een redelijk alternatief. Dat kost je een paar tientjes per week, maar je kunt binnen enkele dagen bij je geld – en je hebt nooit gedoe met wisselgeld.

In je webshop kan natuurlijk niet betaald worden met kasgeld, en zelfs PIN zal niet lukken. Er zijn wel ontwikkelingen om nieuwe betaalmethoden te ontwikkelen, maar de fysieke afstand tussen betaler en ontvanger vraagt om aparte oplossingen. Deze week was de beursgang van Adyen in het nieuws, concurrenten Sisow en Mollie zijn al net zo bekend (niet dus); deze bedrijven vormen belangrijke schakels in het samen met de banken gepromote label iDeal. Als kleine webshop zul je daar per ontvangen betaling € 0,30 tot € 0,60 voor kwijt zijn.

Ziet je klant binnen zes weken af van de koop, dan moet je de gehele koopsom terugbetalen. Die terugbetaling brengt lagere kosten met zich mee. Daarnaast ben je natuurlijk de kosten van de oorspronkelijke betaling kwijt.

Verpakking

Aan de toonbank in een winkel kun je aan klanten vragen of ze hun nieuwe aankoop in een tasje willen meenemen. Is dat tasje van plastic, dan moet je daar van de wet een bedrag van bijvoorbeeld € 0,25 voor dat tasje vragen. Je kunt ook mooi inpakpapier met je eigen logo laten drukken, leuk als reclame.

Wil je aankopen versturen met de post, dan gaat het bij de verpakking niet alleen om de reclame. Je moet toch een stevige doos of enveloppe gebruiken om alles redelijk onbeschadigd bij je klant te krijgen. Reken er op dat honderd (kleine) luchtkussenenveloppen je een tientje kosten, en (kleine) kartonnen doosjes vier keer zo veel. Doe jezelf een plezier en laat PVC tape bedrukken met je logo: je plakt iedere doos of enveloppe dicht met je eigen reclamemateriaal.

Verzendkosten

Als je klant eenmaal betaald heeft wil je natuurlijk ook graag je spullen leveren. De meest belangrijke vraag die je jezelf moet stellen voordat je start is of alles wat je verkoopt door de brievenbus past. Daar bestaat een heuse norm voor: briefpost mag maximaal 380 mm x 265 mm x 32 mm zijn, en het gewicht mag niet groter zijn dan 2.000 gram. Als een van die maten groter is, dan ben je afhankelijk van pakketpost – en dat heeft grote nadelen.

Deels zie je het verschil tussen briefpost en pakketpost bij het frankeren, aan een hogere prijs. De postzegels voor brievenpost kosten gemiddeld drie Euro, het versturen van een pakketje al snel het driedubbele; vaak betaal je een bedrag zonder BTW, terwijl je wel BTW moet afdragen van de vergoeding die je klant aan jou betaalt. Oorzaak van het prijsverschil is dat je voor brievenpost gebruik maakt van een redelijk efficiënte infrastructuur van postbodes die bij bijna alle huizen in de straat iets door de brievenbus gooien. Voor pakketpost moet een busje door de hele stad rijden om her en der aan te bellen voor afgifte van een pakketje. Voor extra efficiency zie ik hier in de straat dagelijks drie of vier concurrerende busjes achter elkaar aan rijden op tijdstippen dat mijn bij webshops kopende buren niet thuis zijn.

Ziet je klant binnen zes weken af van de koop, dan ben je de verzendkosten kwijt. Bij briefpost kun je aan je klant vragen om de goederen in de originele verpakking te retourneren via de gewone brievenbus, wat een kwestie is van hun adres doorstrepen en er “retour afzender” bij te zetten. Het retour zenden kost je dan niets. Voor pakketpost is dat geheel anders: wettelijk ben je als webshop verplicht om de postzegels te betalen voor al die mensen die hier bij het postagentschap in de rij staan om dozen terug te sturen.

Retour ontvangen goederen verwerken

Als de klant voor je staat kun je nog in discussie gaan over zichtbare schade aan geretourneerde goederen, maar dat is al een stuk moeilijker als je spullen met de post binnen komen. Je kunt gebruik maken van software zoals GRADR om te inventariseren hoe erg je spullen er aan toe zijn, maar beschadigingen kosten jou als webwinkelier ongelooflijk veel geld.

Een geheel nieuwe bedrijfstak is ontstaan: het ontvangen en controleren van goederen die retour gezonden zijn aan webshops. Er wordt gecontroleerd of de spullen zijn ontvangen, er wordt gedocumenteerd hoe ze er uit zien (welke schade er aanzit) en het wordt opgeslagen (daar zul je schapruimte voor moeten huren). Ook wordt geprobeerd de spullen weer te verkopen, als tweede kans. Jij betaalt de rekening – maar het had nog veel erger gekund.

 

Jeroen van Rossum, 13 juni 2018.

Logo van ENOTEAM Administratiekantoor

De redactie van ESK belicht actuele kwesties. Wij leggen het verband tussen (fiscale) wetgeving en ondernemen, maar een persoonlijke opinie steken wij niet onder stoelen of banken. Als lezer kun je vragen op ons formulier stellen. Wij doen ons best om juiste en accurate informatie te geven, maar zijn niet aansprakelijk voor eventuele fouten of verkeerde interpretaties.

Bronnen

Betalingsverkeer: https://www.sisow.nl/betaalmethoden/ideal

Verpakking: https://www.verzendverpakkingenshop.nl/

Tape: https://www.drukwerkdeal.nl/nl/producten/verpakkingen/bedrukte-tape?ref=search

Verzendkosten: https://jouw.postnl.nl/#!/versturen/details

Retourgoederen controleren: https://www.logistiekprofs.nl/nieuwsbrieven/62537/retourenstroom-controleren-en-communiceren?utm_source=nieuwsbrief_juni+2018+editie+2&utm_medium=email&utm_campaign=edm_LogistiekProfs&utm_id=572790

Restwaarde retouren bepalen: https://www.logistiekprofs.nl/nieuws/retourplaza-lanceert-saas-oplossing-voor-beoordelen-retouren?utm_source=nieuwsbrief_mei%202018%20editie%201&utm_medium=email&utm_campaign=edm_LogistiekProfs&utm_id=572790

Tweede kans goederen goedkoop aanschaffen: https://www.retourplaza.nl/hoe-werkt-retourplaza/

Foute boel als spullen niet snel genoeg verkocht worden: https://www.logistiekprofs.nl/nieuws/retourschandaal-amazon-vernietigt-op-grote-schaal-producten?utm_source=nieuwsbrief_juni%202018%20editie%202&utm_medium=email&utm_campaign=edm_LogistiekProfs&utm_id=572790