Online kleding kopen?

En dan maar hopen dat het past.

In Den Haag loopt nu een experiment om online bestelde kleding te passen bij het afhaalpunt van DHL.

Sneller retourproces

In eerste instantie is het idee dat het retourproces er sneller door kan verlopen. Immers, je bent al bij de retourbalie als je bij het afhalen van je pakketje ziet wat niet past. Dat scheelt toch enkele dagen heen en weer slepen met pakketjes.

Ook voor DHL is het goedkoper. Een busje voor door alle straten van de stad laten scheuren kost meer dan een hele rolcontainer afleveren bij een centraal punt.

Efficiënter

In meer opzichten kan het retourproces er efficiënter door worden. Kleding passen bij een afhaalpunt vergroot de kans dat kleding wordt geretourneerd in de oorspronkelijke verpakking, waarmee de verkoper snel kan zien wat er is geretourneerd. Dat vergroot de kans dat het opnieuw verkocht kan worden. Een volgende stap is dat je iets bestelt bij Wehkamp met de opdracht het te laten afleveren bij de balie van C&A; wat jou niet past gaat gelijk bij C&A in het rek. Oeps, dat kon al.

Verdienmodel voor detailhandel

Misschien is het wel een nieuw verdienmodel voor zieltogende kledingmagazijnen: afhaalpunt worden voor online bestelde kleding. Laat de aanwezige professionals (verkoopsters) meekijken met de consument, als service. Door je aanwezigheid bij de confrontatie van de consument met het product kun je beter inschatten wat er in je schap moet hangen. En is iemand teleurgesteld over wat er in het online bestelde pakketje zit? Gelukkig hebben we in de winkel nog heel veel leuke dingen hangen. Met schoenen (dansschoenen) werkt dat natuurlijk ook: laat de consument voelen waar die online bestelde schoen knelt, laat iets beters passen, en misschien heeft je klant er dan toch die twee tientjes extra voor over.

Scoren, voor een goede verkoper!

 

Jeroen van Rossum, 9 oktober 2018.

Logo van ENOTEAM Administratiekantoor

De redactie van ESK belicht actuele kwesties. Wij leggen het verband tussen (fiscale) wetgeving en ondernemen, maar een persoonlijke opinie steken wij niet onder stoelen of banken. Als lezer kun je vragen op ons formulier stellen. Wij doen ons best om juiste en accurate informatie te geven, maar zijn niet aansprakelijk voor eventuele fouten of verkeerde interpretaties.

Waarschuwing: wat waar is als het wordt geschreven kan achterhaald raken door ontwikkelingen in wetgeving, techniek en economie. Raadpleeg daarom altijd een professional voordat je grote beslissingen neemt. De kosten om een deskundige in te huren wegen niet op tegen de kosten van een miskleun.

Bronnen: