Vraag: wat is een goed tarief voor een onderhoudsbedrijf?

Als ik een onderhouds bedrijf ga beginnen, wat is dan ongeveer het uurloon wat ik kan vragen aan particulieren en hoofdaannemers?

A.P. van der P. te S.

Verhuurt u uitsluitend uw arbeidskracht, dan kunt u zichzelf vergelijken met een uitzendkracht. Belt een hoofdaannemer Randstad of een ander uitzendbureau, dan staat daar een tarief voor van ongeveer twee keer uw bruto uursalaris. Verdient u het minimumloon van bruto ƒ 2.406,30 per maand (netto ƒ 1.850) dan betekent dit ƒ 13,89 salaris ofwel een tarief van ƒ 27,77 per uur. Het verschil tussen tarief en bruto uurloon wordt grotendeels veroorzaakt door vakantiedagen, vakantiegeld en sociale verzekeringen (ziektedagen, ziekenfonds, werkloosheid). Alleen hele grote klanten kunnen soms op een voor hun voordeliger tarief rekenen (een gemeente die tweehonderd uitzendkrachten inleent kan soms zelfs een factor 1,8 bedingen), maar in mijn ogen wordt dat gefinancierd door de uitzendkrachten te snijden waar ze gesneden kunnen worden. Doet u dat uzelf aan, dan is dat uw eerste verlies.

Verkopen aan particuliere klanten

Aan een particulier levert u altijd meer dan uw arbeidskracht. U brengt namelijk uw eigen gereedschap mee (vergelijk maar wat Bô-Rent u daar voor zou rekenen), vooraf moet u een uur komen praten over wat er moet gebeuren, u moet een offerte doorrekenen, u moet achteraf soebatten om uw geld te krijgen, en naderhand kunt u eindeloos komen opdraven voor garantiewerk. Rekent u heel idealistisch een opslag van twintig procent voor al dat extra werk, dan komt u niet uit de kosten, terwijl men u met een opslag van honderd procent vertelt dat u een hoog tarief heeft. U zult tussen die twee opslagpercentages in moeten zitten. Omdat ik bovendien veronderstel dat u de scholing en ervaring heeft die een salaris van bruto ƒ 3.500 (ƒ 2.450 netto) per maand rechtvaardigt, betekent dit een tarief tussen ƒ 50 en ƒ 80 exclusief BTW. Een tip: klanten betalen vaak sneller (omdat ze u serieuzer nemen) als u duur bent dan wanneer u te weinig vraagt.

De omzetbelasting over dit tarief is in principe 17,5% zodat uw klant ƒ 59 tot ƒ 94 per uur met u moet afrekenen. In enkele uitzonderingsgevallen (schilderen en stucadoren van particulier bewoonde huizen die meer dan vijftien jaar oud zijn) geldt 6% BTW en moet uw klant dus ƒ 53 tot ƒ 85 afrekenen. Omdat u aan BTW laag tarief meer administratie en risico heeft dan aan BTW hoog tarief, is het verstandig om een deel van het belastingvoordeel aan uw tarief toe te voegen; ik zou dan op ƒ 55 tot ƒ 91 komen.

Budgetteer met een financieel plan

Een valkuil waar startend ondernemers vaak intrappen is dat ze veel meer geld in handen krijgen dan ze op mogen maken. Daarom is het belangrijk om te beginnen met een financieel plan. Hiertoe rekent u eerst uit wat uw netto salaris zou zijn indien u uw werk voor een werkgever deed, tegen een vast salaris. Bovendien rekent u uit hoeveel loonkosten dit salaris zou vereisen. Vuistregel is dat u als fulltimer per jaar 225 dagen van 8 uur werkt. Bij bruto ƒ 3.500 per maand mag u per jaar ƒ 29.400 netto salaris en ƒ 2.350 vakantiegeld (namelijk 8% van het salaris) opnemen; dit betekent ƒ 72.700 loonkosten, terwijl u ƒ 90.000 tot ƒ 144.000 omzet factureert. Het bedrag van ƒ 2.450 netto per maand is het zelfde als netto ƒ 14,13 per uur.

Verdeel uw bestedingen nu over drie girorekeningen (die kunt u mooi in een girotelpakket beheren).

Op de eerste girorekening laat u uw klanten betalen; betalen zij contant, dan stort u de bedragen zelf op uw girorekening. Wekelijks (op zaterdag) telt u op wat u in de afgelopen week aan betalingen heeft ontvangen. Bij een gemiddeld tarief van ƒ 60 per uur zal dat gemiddeld gesproken ƒ 2.820 inclusief BTW zijn. De inbegrepen ƒ 420 omzetbelasting en de inbegrepen (veertig keer ƒ 40 is) ƒ 1.600 loonkosten schrijft u over naar uw tweede zakelijke girorekening. Wat resteert op de eerste zakelijke rekening mag u gebruiken voor bedrijfskosten (gereedschap en materialen). Ook kunt u beslissen dat u in die week minder dan veertig uur heeft gefactureerd, maar tegen een beter tarief en dat u dit compenseert door een deel van het overschot op uw eerste zakelijke rekening te gebruiken voor loonkosten (en dus schrijft u hier een bedrag voor over naar uw tweede zakelijke rekening). Per gewerkt uur mag u netto ƒ 14,13 netto opnemen, dus gemiddeld schrijft u ƒ 565 over naar uw derde girorekening, uw salarisrekening.

Zelf schrijf ik altijd een vast bedrag per maand over van mijn salarisrekening naar een zakgeldrekening, die ik gebruik om boodschappen af te rekenen, restaurants te betalen, contant geld op te nemen (voor in de kroeg) en om ondergoed en schoenen te kopen. Krijg ik geen geld meer uit de muur, dan betekent dat meestal dat ik meer geld uitgeef dan verantwoord is. De salarisrekening dient verder om uw vaste lasten (zoals woonlasten) en uw auto te betalen. De premies voor uw ziektekostenverzekering en voor uw arbeidsongeschiktheidsverzekering betaalt u vanaf uw tweede zakelijke rekening, evenals alle betalingen aan de Belastingdienst: inkomstenbelasting, WAZ-premie, omzetbelasting. De enige belasting die u niet vanaf uw tweede zakelijke rekening betaalt is de motorrijtuigenbelasting.

Laat jaarlijks een boekhouder berekenen of er geld over bleef

Als het met uw bedrijf goed gaat blijft er op de tweede zakelijke rekening na verloop van tijd een reserve over. Maak deze echter nooit zomaar op! Belastingaanslagen komen soms met vertraging van jaren, en het zou zonde zijn als het geld er dan niet meer is. Jaarlijks kan uw boekhouder voor u uitrekenen hoeveel belasting er nog betaald moet gaan worden. Door vreemde kronkels in de belastingwetgeving zult u in de eerste jaren in verhouding minder belasting hoeven betalen dan vanaf het vierde jaar. Gebruik de overschotten die dat veroorzaakt liever voor verstandige investeringen dan voor een extra vakantie; zo bouwt u een degelijk bedrijf voor uzelf op.

© Jeroen van Rossum, 2 mei 2000.